Płyta "Afro Groove" Magdy
Piskorczyk otrzymała nominację do Nagrody Fryderyk 2012
w kategorii Bluesowy Album Roku! www.zpav.pl/fryderyk
Ocena 9/10 w
Magazynie
Gitarzysta
"Fani dobrej muzyki w Polsce zdążyli się już przyzwyczaić, że obok płyt
Magdy Piskorczyk nie należy przechodzić obojętnie. Sytuację tę podtrzymuje
artystka, wydając płyty często i w jakości adekwatnej do częstotliwości..."
"...ogromne zróżnicowanie całości zasługuje na medal. Nawiązania do latynoskiej
samby są niesamowite! Wobec powyższego z czystą odpowiedzialnością polecam
ten album każdemu."
Całość: Magazyn
Gitarzysta
Dwukrotnie na szczycie Alternatywnej Listy Przebojów
Radia Kraków
12 stycznia utwór "Mansane Cisse" Magdy Piskorczyk dotarł do pierwszego
miejsca ALP Radia
Kraków. "Mississippi" powtórzyło ten sukces 5 kwietnia. W czerwcu
do dwudziestki wszedł trzeci utwór z tej płyty: "I'm a Woman".
Audycja nadawana jest
w czwartki od 18:05 do 21:00, propozycje
do
listy prezentowane
są w sobotę
między 10:05 a 11:00 w programie "Radiowa Kafejka".
Nominacja i ankieta magazynu Wasser-Prawda
Płyta "Afro Groove" została nominowana w kategorii Koncertowy album
roku w bluesowej ankiecie niemieckiego portalu wasser-prawda.de.
Głosowanie do 31 stycznia, można oddać 3 głosy maksymalnie na płytę. Liczymy
na szerokie wsparcie!
Fragment recenzji z Magazynu Co jest Grane Gazety
Wyborczej (2011/11/18):
[...] Chociaż materiał opiera się na skali bluesowej, nie nuży monotonią, a
to dzięki fantazji i warsztatowej sprawności instrumentalistów zapuszczających
się za sprawą liderki w strony pogodnego soulu, czy funku. Dodatkowych barw
całości dodają treściwe, solowe popisy oraz ekspresyjne wokale. Koncerty są
żywiołem Piskorczyk, która zaskakuje publiczność i wciąga do wspólnej zabawy.
Słuchanie, tak jak i granie muzyki staje się przyjemnością. Mogę się jej oddawać
bez końca.
Krzysztof Kowalewicz
bluesmagazine.nl - recenzja i Crossroads w polecanych
Portal bluesmagazine.nl zamieścił utwór "Crossroads" z płyty "Afro
Groove" w dziale Polecane do słuchania: luistertips
INFORMACJE O PŁYCIE
"AFRO GROOVE" Na tym dwupłytowym albumie
Magda Piskorczyk zaprasza do muzycznej podróży poprzez świat bliskich
jej tradycji, kultur i dźwięków. Prezentuje
wielobarwne, dynamiczne i bardzo osobiste połączenie muzyki o korzeniach
afro-amerykańskich (soul, blues, jazz, funk)
z rytmami i melodiami etnicznymi, zwłaszcza zachodnio-afrykańskimi.
Magda śpiewa (głównie po angielsku, ale też w
językach tamaszek i bambara) i gra na gitarze akustycznej oraz basowej.
Znana z tego, że
łatwo nawiązuje kontakt z publicznością, i tym razem wciąga ją regularnie
do zabawy oraz wspólnego tworzenia muzyki. Magdzie towarzyszą przyjaciele
z jej zespołu: Aleksandra Siemieniuk - gitara dobro i elektryczna,
Marcin Jahr - perkusja, Adam Rozenman - perkusjonalia oraz wyjątkowy
gość zza Atlantyku: Billy Gibson.
Magda Piskorczyk i jej gość odbyli latem 2010 roku wyjątkowo długą
trasę koncertową w Polsce, Czechach i Niemczech, w czasie której zagrali
22 koncerty w ciągu miesiąca.
Na pierwszej płycie albumu "Afro Groove" posłuchać można blisko 67
minut koncertu zarejestrowanego wówczas na XI Festiwalu Satyrblues w Tarnobrzegu,
a na drugiej
3 bonusów. Wśród nich jest ballada skomponowana przez Magdę: "Rzeźb Mnie",
do której tekst, piękny erotyk, napisał mistrz pióra Bogdan Loebl, współautor
wielu utworów Breakoutu i Tadeusza Nalepy.
Okładkę zdobią karykatury autorstwa
Dariusza Pietrzaka.
Projekt graficzny albumu przygotowali: Ireneusz
Graff i Magda Piskorczyk.
Produkcja
muzyczna: Magda Piskorczyk.
BILLY GIBSON
wokalista i wirtuoz harmonijki, nazywany w Memphis Księciem Bealy Street. Jego
intrygująca, szalona wręcz gra na "Mississippi saxophone" (jak
zwykło się nazywać ten mały instrument) robi zwykle ogromne wrażenie na słuchaczach.
W 2009 roku Billy otrzymał bardzo prestiżową w Stanach Zjednoczonych nagrodę
Blues Award (dawniej W.C.Handy'ego) w kategorii Harmonijkarz Roku.
MAGDA PISKORCZYK
wokalistka śpiewająca dojrzałym, niskim głosem, regularnie koncertująca ze swym
zespołem na międzynarodowych festiwalach. Jeden z recenzentów we Francji opisał
ją jako: "Czarny głos w białym kostiumie" (la voix noire et au costume
blanc). Dwukrotna półfinalistka międzynarodowego konkursu IBC w Memphis. "Afro
Groove" to czwarty album w jej dorobku.
Nagranie koncertu: 11.09.2010, XI Festiwal Satyrblues w Tarnobrzegu
Premiera polska: 10 października 2011,
premiera w Japonii (z Japońskimi opisami): 21.10.2011, światowa: listopad 2011
Producent, produkcja muzyczna: Magda
Piskorczyk Mix i mastering: Adam Wojdak - Kanon
Art Studio Karykatury na
okładce:Dariusz
Pietrzak Format:digipak, 2 płyty audio Wydawca: Artgraff - www.artgraff.pl Dystrybucja w Polsce: Fonografika
WYKONAWCY
Magda Piskorczyk - wokal, gitara akustyczna i basowa, aranżacje
Billy Gibson - wokal i harmonijka
Aleksandra Siemieniuk - gitara dobro i elektryczna
Adam Rozenman - instrumenty perkusyjne
Marcin Jahr - perkusja
Bartosz Kazek - perkusja (w utworze: "Rzeźb Mnie")
LISTA UTWORÓW
Lista utworów na płycie "Afro Groove":
CD 1
1. Save Us All
2. The Kokomo Medley
3. I'm a Woman
4. Love Everybody
5. Mississippi
6. One More Time
7. Too Much Stuff
8. Mansane Cisse
9. Cler Achel
CD 2
(bonus tracks)
1. Crossroads
2. Down Home
3. Rzeźb Mnie
"Cler Achel" to pieśń Tuaregów z Mali,
napisana przez lidera grupy Tinariwen Ibrahima Ag Alhabiba.
Magda Piskorczyk śpiewa w tym utworze w języku tamaszek i gra na
gitarze basowej. Towarzyszą jej: Aleksandra
Siemieniuk (gitara elektryczna), Marcin Jahr (perkusja) i Adam
Rozenman (perkusjonalia) oraz gość z Memphis: Billy Gibson
Materiał zarejestrowany
podczas XI Festiwalu Satyrblues w Tarnobrzegu. Autorem zdjęć jest
Adam Kliś, realizatorem wideoklipu Ireneusz Graff.
Płytę można nabyć:
- w
dobrych sklepach muzycznych i sieciach handlowych,
-
na koncertach Magdy Piskorczyk,
-
na stronie internetowj artystki:
www.magdapiskorczyk.net/sklep
RECENZJE
Afro Groove - Magda Piskorczyk
Podwójny album proponujący fuzję
muzyki bluesowej, czerpiącej też z innych odmian afro-amerykańskiej
sztuki (jazz, funk)
z tym co dzieje się w Afryce Północnej i nie chodzi tu o rewolucje
a o specyficzną muzykę, która "rozlała się" po pustynnych
oazach i skrytych w piaskach osadach.
Już mieliśmy propozycje kobiecego śpiewu w tym stylu i to od tradycyjnych
pieśni po folk-rockowe, ale nie było tu żadnego polskiego akcentu.
Magda Piskorczyk wypełnia tę lukę i czyni to dobrze.
Magda spiewa po angielsku i w językach Tamashek i Bambara. Gra na
basie i gitarze akustycznej i (tu polecam koncerty) znakomicie się
swą muzyką bawi i do zabawy wciąga publiczność. To zapewne jeszcze
jeden element folkowej sztuki, zwłaszcza tej afrykańskiej, której
obce jest pojęcie koncertu czy płyty. Nie ma podziału na artystę
i słuchacza. Wszyscy, w różnych rolach uczestniczą w wydarzeniu muzycznym.
[...]
Magda Piskorczyk i Billy Gibson wysmażyli
Afro Groove (fragmenty)
[...]
Mimo zapowiedzianego klimatu afro fani bluesa mogą być spokojni. Zespół fantastycznie
gra chicagowskie "One More Time". Aleksandra Siemieniuk wycina zdrowe
solo, a Gibson śpiewa w rytm pulsującego basu Magdy i kolorowo grających perkusistów.
I kolejny znakomity fragment z ostatnich koncertów
Piskorczyk - "Too Much Stuff". Rozenman szaleje na przeszkadzajkach,
Magda świetnie śpiewa, a cały zespół czujnie wygrywa wszystkie niuanse
rytmiczne. To także okazja do zagrania solówek przez perkusistów
i genialnego sola przez Gibsona. Ewidentnie lepiej czuje się w szybkich
tempach, niż grając ogniskowe dźwięki, ale mamy prawo się mylić.
W każdym bądź razie - energia z jaką dmucha w stroiki aż rozsadza
głośniki.
"Mansane Cisse" to jedna z tych kompozycji,
którą Piskorczyk zazwyczaj czaruje publiczność. Wyśpiewywana w jakowymś
afrykańskim narzeczu jest kwintesencją magii, jaką udaje jej się
wytworzyć na koncertach. I realizatorom udało się ją przenieść na
krążek. Atmosferę czarów psuje nieco Gibson. To akurat chyba jeden
z tych utworów, które bez brzmienia harmonijki mogłyby się obejść,
ale że i on poddał się magii - zagrał niezwykle uczuciowo. No i publiczności
to niezwykle się podobało, a wszak muzycy są dla niej. I kiedy Piskorczyk
kończy pieśń śpiewem solo - najpierw na sali jest cisza, a potem
wybuchają oklaski.
I zaczyna się zabawa rytmami z kolebki ludzkości. "Cler
Achel" to właśnie ten zapowiadany afro groove w najlepszym wydaniu.
Wszystko bowiem - łącznie z publicznością - podporządkowane jest
rytmowi i jednym wielkim pulsującym ciałem jest.
[...]
Absolutnym bonusem płyty jest jedyne nowe studyjne
nagranie Magdy Piskorczyk - "Rzeźb mnie". 20 lat temu każda
stacja radiowa biłaby się, żeby grać je dzień i noc, radio bluesonline.pl
z dumą prezentowało je przez kilka miesięcy. I nic. A słowa - jak
zwykle cudowne i o miłości - w swoim niepowtarzalnym stylu napisał
Bogdan Loebl. Prawdziwe piękno zaklęte w niecałych pięciu minutach
i perła w koronie tego krążka.
Magda Piskorczyk Afro Groove to pozycja absolutnie
obowiązkowa na wielu półkach. Fani artystki i tak kupią ją absolutnie
w ciemno, fani harmonijki ustnej i adepci tej sztuki muszą ją mieć
natychmiast, a wszyscy, którzy są wrażliwi na akustyczne granie,
niezwykłe głosy i zapis prawdziwego koncertu - też niech się pośpieszą.
Dla spóźnialskich zostanie planowana na 21 października edycja japońska,
ale wtedy trzeba będzie odczytywać tytuły po japońsku!
[...]
Fani dobrej muzyki w Polsce zdążyli się już przyzwyczaić, że obok płyt
Magdy Piskorczyk nie należy przechodzić obojętnie. Sytuację tę podtrzymuje artystka,
wydając płyty często i w jakości adekwatnej do częstotliwości.
[...] ogromne zróżnicowanie całości zasługuje na medal. Nawiązania do latynoskiej
samby są niesamowite! Wobec powyższego z czystą odpowiedzialnością polecam ten
album każdemu. Magazyn
Gitarzysta
Magazyn Co jest grane
Gazety Wyborczej (2011/11/18) (fragment)
[...] Chociaż materiał opiera się na skali bluesowej, nie nuży monotonią, a
to dzięki fantazji i warsztatowej sprawności instrumentalistów zapuszczających
się za sprawą liderki w strony pogodnego soulu, czy funku. Dodatkowych barw
całości dodają treściwe, solowe popisy oraz ekspresyjne wokale. Koncerty są
żywiołem Piskorczyk, która zaskakuje publiczność i wciąga do wspólnej zabawy.
Słuchanie, tak jak i granie muzyki staje się przyjemnością. Mogę się jej oddawać
bez końca.
Krzysztof Kowalewicz
"Twój Blues" (fragment)
[...] Kolejne trzy utwory Love Everybody, Mississippi i
One More Time pochodzące z regularnego repertuaru Gibsona i śpiewane
także przez niego, w odczuwalny sposób wpłynęły na zmianę brzmienia
zespołu Magdy, w którym ona sama zamieniła gitarę na basówkę. Gdybym
nie miał tej wiedzy, a swe wrażenia opierał wyłącznie na podstawie
słuchanych dźwięków, byłbym pewny, że w tym momencie sekcję rytmiczną
tworzyli regularni muzycy Gibsona "przetarci" w funk-bluesowym
graniu w klubach na Beale Street w Memphis. [...]
W sumie całe to udane wydawnictwo nosi widoczne piętno muzycznej
osobowości gościa specjalnego, Magdę zaś pokazuje jako świetną interpretatorkę
wnoszącą w całość swój wkład przez umiejętne poruszanie się w różnych
stylistykach oraz fantastycznie wykorzystującą olbrzymie możliwości
i walory swojego głosu.
Andrzej Matysik -
Kwartalnik "Twój Blues" 2011/47
Polska Kurier Lubelski
(fragment)
Słucham Magdy Piskorczyk
już od kilku ładnych lat i nie mogę się nasłuchać. "Męski" głos
wokalistki każe jej słuchać uważnie, ale też
z przyjemnością i niedowierzaniem, że tak można. Bo Pani Magda, oprócz
znajomości angielskiego, swobodnie posługuje się tamaszkiem i bambarą!
A
oprócz tego gra na gitarze akustycznej oraz basowej. Co gra? W sposób
bardzo osobisty, i to jest największy atut artystki, łączy
dźwięki o korzeniach afro-amerykańskich (blues, funk i jazz, soul)
z rytmami i melodiami etnicznymi, szczególnie zachodnioafrykańskimi.
Polska
Kurier Lubelski, Magazyn, 28.10.2012
Francis Rateau - Prezydent Collectif des Radios
Blues, France:
What a good sound and great vibrations
what a groove !!!
Impressive introduction to the music of Magda
Piskorczyk...
Polish guitarist, bassist and vocalist Magda Piskorczyk (pronounced peas-KOR-chick)
has released a double album that celebrates the various types of music with
African roots that have had a deep effect in her musical career. Afro Groove,
her fourth album, ventures into the areas of African-American roots, such as
blues, soul, funk, and jazz, as well as the rhythms and melodies of West Africa.
Magda sings primarily in English, although some pieces include vocals in Tamashek,
Bambara and Polish. Her band includes Aleksandra Siemieniuk on dobro and electric
guitar, Marcin Jahr on drums, and Adam Rozenman on percussion. Afro Groove
also includes her American friend and special guest, Billy Gibson, on vocals
and harmonica. Billy Gibson and Magda Piskorczyk met for the first time during
Magda's visit to Memphis (Tennessee). In the Summer of 2010 they gave 22 concerts
in one month throughout Poland, Germany and the Czech Republic.
Disc 1 contains live performances from the 2010 tour. The first part are spirited
harmonica-fueled blues pieces, while the latter part contains sizzling West
African-inspired material. Disc 2 features three more bluesy bonus songs. Afro Groove is an impressive introduction to the music
of Magda Piskorczyk, one of the finest young blues performers in Europe.
Die polnische
Sängerin Magda Piskorczyk hat zeitgleich zwei höchst unterschiedliche
Alben
auf
den Markt gebracht. Da ist zum einen der auf zwei Silberlingen
nachzuhörende Konzertmitschnitt ihres Programms Afro Groove", in
dem sie Bluessongs
mit Kompositionen mischt, die rhythmisch und melodisch deutliche
Einflüsse westafrikanischer Stile tragen. Piskorczyks tiefe, warme
und zugleich rauchige Stimme beherrscht die Szenerie, ihre Band
ist bei den ethnisch geprägten Songs weniger für Soli, sondern vor
allem
für die Grooves zuständig. Das gilt auch für die Bluesnummern,
weil hier als Gast der Harp-Spezialist Billy Gibson aus Memphis den
Ton
angibt. Die beiden Schwerpunkte Blues und Ethno/World Music ergeben
eine Bipolarität, die aber nicht trennt, sondern durch den speziellen
Sound der Band eine gemeinsame Basis erhält. [...]
[...] this 2 CD set presents the Polish singer
and guitarist (plus her fine band) back with the blues, recorded
live in September
2010, and with a couple of West African-styled numbers also included,
reflecting
Magda's interest in the roots of the blues (hence the CD title).
She also has along the excellent Memphis out of Mississippi harpman
Billy Gibson, who takes the lead vocal on four numbers and makes
massive instrumental contributions to most tracks; try the wailing
break on 'Crossroads', which, no, isn't that one, or the even fiercer
playing on 'Down Home' - incidentally, these two are on the second
CD, along with a moody, jazzy studio number in Polish, so that
this disk is really more of a 20 minute EP rather than album length.
Magda's
own style is highly individual but songs such as the slide guitar
propelled 'The Kokomo Medley' and the stop time 'I'm A Woman' (which
highlights her deep voice) are enough to prove that she is one
very talented lady. Lovely packaging too
BITS Blues
in the South Magazine, 2012-04
Norman Darwen